«Помилки інших гравців лише відкривають нам додаткові можливості»

15.11.2012
Опубліковано в рубриці ОГЛЯДИ

Директор департаменту роздрібного бізнесу Промінвестбанк а Андрій Карякін розповів про стратегічні плани банку в роздрібному сегменті і ринкові тенденції.

Андрій Дмитрович, зараз багато банків залишають роздріб. А що стимулює вас виходити в роздрібний сектор?

Дійсно, багато банків або скорочують свою присутність в роздробі, або зовсім залишають цей ринок. Промінвестбанк унікальний в цій ситуації, хоча б тим, що володіє величезною клієнтською базою, а також доскональним розумінням специфіки українського роздрібного клієнта. Ми розвиваємо роздрібний бізнес, орієнтований передусім на актуальні потреби клієнта. У цьому нам допомагає, зокрема, впроваджена СРМ-система. Завдяки їй ми бачимо і аналізуємо взаємодія клієнтів з банком в режимі реального часу і формуємо для них індивідуальні фінансові рішення.

У ситуації, де інші банки, покинувши роздрібний ринок, не побачили варіантів продовження роботи зі своїми клієнтами, ми бачимо і використовуємо нові напрямки взаємовигідної співпраці. Помилки ряду гравців лише відкривають нам додаткові можливості по збільшенню своєї частки, посиленню і без того достатньо сильних ринкових позицій. Ми спираємося на солідну існуючу клієнтську базу, успішний досвід роботи в умовах нестабільності, а також найкращі світові практики та досвід побудови та управління роздрібним бізнесом.

У чому відмінність української банківського роздробу від, скажімо, в Росії і Європі?

Банківський ринок України певною мірою повторює етапи розвитку російського. Однак в Україні клієнти банків більш чутливі навіть до незначних коливань цінових параметрів по найбільш затребуваних продуктів та послуг. Особливо яскраво це виявляється у відношенні процентних ставок за депозитними вкладами фізичних осіб.

Якщо ж порівнювати український і європейський ринки, то можна відзначити прихильність українських громадян використовувати в розрахунках більше готівкових коштів, в той час як в європейських країнах віддають перевагу безготівковим формами оплати за товари чи послуги з використанням або платіжних, або кредитних карт.

Розуміючи специфіку українського ринку, ми, зокрема, запустили такий продукт, як споживчий кредит – це до 75 тис. грн. готівкою на будь-які цілі, наприклад, ремонт, покупку побутової техніки, відпустку і т.д. У нас, звичайно ж, вже є і кредитна карта. Але, як показала практика, клієнтам зручніше і вигідніше користування цими продуктами одночасно, якщо так можна сказати, в пакетному форматі. І таку можливість ми їм надаємо.

Значить, у роздробі зараз працювати дуже непросто?

Банківському ринку в цілому непросто дається зростання кредитного портфеля, а в роздробі – тим більше.

Сьогодні багато банків йдуть шляхом оптимізації своєї інфраструктури, а це скорочення великої кількості відділень і банкоматів. Абсолютно всі банки переглядають свою ринкову стратегію: від агресивної до прагматичної, більш обачно працюють в сегменті нових клієнтів.

Які банки є вашими головними конкурентами в роздробі, і чи можна вважати такими банки другого і третього ешелонів?

Перш за все, наші конкуренти – це великі російські та українські банки першої і другої груп за класифікацією НБУ. Реальних гравців серед банків третьої і четвертої групи у роздробі практично немає. В основному ці банки залучають клієнтів високими відсотковими ставками за депозитами, в іншому вони мають мало конкурентних переваг. Тим більше що високі депозитні ставки – це і додатковий ризик.

Які ваші плани в роздрібному сегменті?

На поточний момент ми акцентуємо увагу на роботі з існуючою базою клієнтів – це близько 1,5 млн. чоловік. Наші нові продукти – кредитна карта, споживчий кредит, пакет послуг «ПІБ: Все в одному» – орієнтовані саме на них, для нас це найбільш ефективний і менш витратний спосіб розвитку роздробу в період її запуску, ніж робота в сегменті нових клієнтів. Активний вихід у сегмент нових клієнтів ми плануємо в 2013 р.: ми продовжимо розвиток нашої продуктової лінійки – автокредитування, кобрендингові програми, будемо розширювати послуги і сервіси пакету «ПІБ: Все в одному».

Роздріб вимагає наявності розгалуженої мережі. У зв’язку з цим, як буде розвиватися мережа ПІБ?

Ми не плануємо розширення філіальної мережі. Більш того, зараз йде процес оптимізації кількості існуючих відділень шляхом скорочення неефективних точок продажів. На поточний момент у нас достатня кількість відділень в цільових для банку регіонах і містах з точки зору ефективного обслуговування клієнтів.

Своїм головним завданням ми бачимо: забезпечити клієнтам доступ до банківських продуктів та сервісів 24 години на добу, 7 днів на тиждень, з будь-якої точки світу, для чого ми вже істотно розширили функціонал і можливості цілодобової служби інформаційної підтримки клієнтів – Контактного центру. Продовжуємо роботу над впровадженням Інтернет-банкінгу, перша версія якого буде запущена восени цього року.

Ми також вже надали клієнтам можливість користуватися всіма їх рахунками і продуктами в банку через новий пакет послуг «ПІБ: Все в одному», який, по суті, робить клієнта незалежним від інфраструктури банку.

Але, як би там не було, вам все одно будуть потрібні інвестиції для розвитку роздрібного напрямку.

Безумовно. Але ми будемо обходитися внутрішніми ресурсами. Незважаючи на вже зроблені інвестиції в IT, всі доходи, які ми зараз отримуємо від роздрібного бізнесу, продовжуємо реінвестувати в розвиток цього напряму. Вважаю, що цих коштів нам буде достатньо, і додаткових вливань ззовні нам не буде потрібно.

Ви згадали, що ПІБ запустив новий пакетний продукт для фізосіб. Які перші результати його впровадження? Ваші очікування?

Пакет послуг «ПІБ: Все в одному» запущений влітку. Але вже зараз ми спостерігаємо поступове збільшення попиту на цей продукт. Він цікавий клієнтам своєю комплексністю. Це пакетну пропозицію, в якому враховується весь спектр взаємовідносин банку з клієнтом, будь то кредит, кредитна карта або депозит. Вся інформація аналізується в єдиній базі, після чого клієнтові пропонується індивідуальний пакет послуг і бонуси. За рахунок цього клієнт може значно здешевити витрати на обслуговування в банку. На поточний момент ми активно переводимо на пакетне обслуговування існуючу клієнтську базу. Просування пакету в сегменті нових клієнтів почнемо в 2013 р.

За вашими прогнозами, як буде розвиватися банківський бізнес в найближчій перспективі?

Про: Після докризового періоду надмірно активного кредитування на поточний момент багато банків дотримуються більш акуратною і зваженої політики у сфері кредитних ризиків. Є також цілий ряд внутрішніх і зовнішніх факторів, що стримують бурхливий розвиток кредитування.

Як результат, банківський бізнес буде розвиватися за рахунок збільшення комісійних доходів від пасивних і активних операцій, що дозволить банкам бути більш захищеними від коливань ставок на ринку, надмірної залежності від процентного доходу та інвестувати кошти в розробку і виведення на ринок нових сервісів, зокрема, пакетних пропозицій з комплексним форматом обслуговування клієнтів. По такому шляху йде і Промінвестбанк.

Якісь послуги, крім розрахунково-касового обслуговування, банки будуть пропонувати своїм клієнтам активно?

Крім РКО, ми очікуємо певний, але досить помірне зростання в споживчому кредитуванні та пропозиції кредитних карт. Причина тому, з одного боку, відсутність довгострокового фондування, з іншого – мінімальна кількість документів, які клієнти повинні надати банку для швидкого отримання кредитних коштів, а банку, на відміну від іпотечного кредитування, де ми не очікуємо серйозного прориву, – додатковий дохід.

Який визначає позитивний тренд можна виділити зараз для ринку в цілому, якщо він є, звичайно?

Більшість банків усвідомили свої стратегічні прорахунки в минулому, зокрема, в ризик-менеджменті, в бурхливому і часом неконтрольованому розвитку інфраструктур у вигляді величезної кількості відділень і банкоматів по всій країні.

У цій ситуації позитивним трендом можна назвати посилення банками своєї кредитної політики і їх прагнення зробити свої банкоматні і філіальні мережі більш компактними і менш витратними. Відбуваються зміни дозволять банкам стати більш стійкими і готовими до гіпотетично можливим різким змінам на ринку, в результаті чого виграють тільки клієнти.

 

Читайте на cайті:

Залишити коментар

При використанні матеріалів цього сайту обовязковим є гіперпосилання на KREDYT.ORG.UA, відкрите для індексації пошуковими системами